Vi våknet opp i den tyske byen Leer i dag – rart – for det var der vi stoppet i går.

Vi skulle nå Groningen i Nederland i dag – vi er bare 2 mil fra tulipan grensen nå – og 4 små mil igjen etter grensepassering. Totalt 6 mil på dagens etappe.

Easy match – etter en grei dag fra dagen før. Føttene og rompa er helt greie nå, så det var ikke så langt for dagens planlagte etappe. Bare en til Fausketur fra Bodø – som sagt easy match.

Vi våknet opp til en regntung dag – forsåvidt kjent ut fra at vi sjekker været hver kveld dagen før. Vi visste også om litt vind fra sør vest.

Så – 6 mil i regn og motvind – det er helt greit egentlig.

Men – det var før vi kjørte endel feil – og strekningen bare bygde seg opp med flere mil ekstra – uten at vi merket det.

Det ble totalt 11 kjedelige, regntunge, våte og forblåste mil.

Hvordan kunne det skje?

Ved oppstart av dagen, pekte vi ut dagens rute – la denne inn på sykkel GPS’en – som mange ganger før. Ingen problem – Garmin fikser alltid ruta.

Vi startet å sykle i lett regn, stoppet ved kule hus og knipset noen bilder, syklet videre, sjekket GPS’en som viser at vi er på rett vei, sjekker kryssene vi kommer til at det står rett stedsnavn på skiltene og kjører på som alltid.

Det starter etterhvert å regne ganske kraftig, samtidig som motvinden bare øker. Ganske tungt for oss underveis en del ganger ja.

Regnklær, motvind og 15 grader er en dårlig kombinasjon.

Oppi denne dårlige kombinasjon’en, kommer første tegn at noe er galt – som vi burde ha oppfattet. Skiltet under til Groningen viser 6,9 mil igjen – etter å ha syklet en mil fra Leer til dette skiltet.

Det skulle etter GPS’en og Google maps være 6 mil – fra Leer. Burde ha skjønt at noe var galt – allerede her.

Men – norske sykkelturister er dumme i utlandet. Det har vi bevist i dag – helt ubevist.

Til og med Sykkelherren – på sin egen Facebook side – kommenterte dette uten å skjønne problemet. Steike dum han og med andre ord.

Regnet og vinden står på.

Vi syklet og syklet – sjekker GPS og mobil Google maps – vi er på rett vei. Men det er noe som ikke stemmer – men vet ikke hva.

Vi er nå en kilometer fra grensen – og passerer grensen – godt skiltet og med rette skilt for Nederland – med EU stjernene og det hele.

Men – vi kan ikke huske at plassen rundt oss – stemmer med plassene vi pekte ut ved grensepassering. Det skulle også være en elv som var grenseskillet – ikke en motorvei tvers gjennom grensen på siden av sykkelveien vår.

Her gikk ikke alarmen heller – vi var for opptatt med å ta bilder til bloggen vår på grensen til Nederland.

Til tross for at vi måtte ut i skogen mot motorveien for å få tatt bilde av grense skiltet – skjønte vi lite. Skal egentlig ikke gå an.

Mulig vi var glade at det ikke regnet så mye akkurat da.

Etter flere nye mil – gikk det opp for oss at vi har mistet skiltene til Groningen. Men – sykkel GPS’en viste rett vei.

Etter flere nye mil igjen på lange regnfulle strekninger – med nederlansk bondeland rundt oss – diskuterte vi lett oss mellom for hvorfor GPS trackeren til Randi viste omtrent 5 mil – gjennomførte mil – fra Leer – mens min GPS viste 6 mil som vi angivelig skulle ha igjen til Groningen.

Kan man skjønne det da – noe må være feilt. Det blir bare lengre og lengre igjen til Groningen – når man legger sammen kjørte mil og gjenstående mil.

Har vi tatt noen feile kryss – eller feile valg i kryssene? GPS’en viser rett – så det er rett.

Det er så mange veier til samme mål her i Nederland – på kryss og tvers – med dårlig merking på små stolper.

Selvfølgelig har vi kjørt feil – eller?

Så – etter å ha kommet inn til en småby der det faktisk er merket godt med stedsnavn – med et navn som ikke var kjent i opprinnelig rute – gikk det opp først da at vi var helt feil plass.

Kart sjekkes – alt for langt nordvest over – helt ute av kurs.

Vi har etter å ha gått gjennom ruten på nytt – kjørt feil flere ganger – og hvordan kunne det skje.

Har jo sykkel GPS jo – fra Garmin ja – siste skrik og alt. Og som står på “auto route”. Er det ikke bare å legge inn stedsnavn og trykke “Go”?

Bare å ta utelunsj og finne ut hva som har skjedd – vi er helt feilt i hvertfall – det er i hvertfall riktig.

Feilen er funnet.

Typisk – det som er feilen er “auto route” funksjonen. Den kjekke funksjonen.

Denne funger slik at når man kjører forbi et kryss man skal ta av – og ikke følger med og kjører forbi – vil funksjonen kalkulerer ny rute med engang. Det piper litt fra GPS’en da – men det hører man ikke i regn og vindsus.

“Auto route” fungerte – vi fungerte ikke.

Vi har tatt feilt valg i et kryss helt ved Leer, og ikke fulgt slavisk med på GPS’en. Denne har kalkulert ny rute automatisk – denne har vi da fulgt på nytt. I tillegg har vi nok kjørt feil et par tre ganger til, og fått auto kalkulert nye ruter hele tiden, og vi har fulgt nye ruter på nytt igjen.

At det er mulig – er bare 5 mil feilkjørt i dag – i regn og motvind. Det kunne i det minste ha regnet en annen dag.

Den korte turen på bare 6 flate mil – ble til den lengste turen på 11 mil – i pissregn og motvind – tildels sterk motvind.

Med andre ord – “Den korte lange veien” – er gjennomført.

Vi ankommer Groningen – så utrolig sliten – lett forbandet – våte og jævlig.

Men – utrolig godt humør – for det er helt uaktuelt med telt i dag – også.

Nederland er kult – vi har vært her før – vi er ferdige med Danmark og Tyskland – det er helt sikkert som feilkjøringen. Da kan man også smile.

17 mil igjen til red light’s – uten feil da.

Kommentarer

kommentarer